درآمدهای حاصل از گردشگری جهان تا سال 2034 به حدود 16 تریلیون دلار افزایش می یابد. بنابراین ایران باید بتواند با استفاده از توان بخش خصوصی گردشگری، سهمی هر چند ناچیز از این بازار به دست بیاورد.
گردشگری به عنوان یکی از پویاترین بخش های اقتصادی در جهان، به عنوان یک صنعت کاربر (متکی به نیروی کار) شناخته می شود که از یک سو باعث ایجاد قابل توجه اشتغال و درآمد در مقاصد گردشگری می شود، و از سوی دیگر نیز به توسعه زیرساخت ها، تقویت بنیه مالی و احیا و بازسازی مکان های گردشگری تاریخی و جدید نیز کمک می کند و باعث می شود تا درک و شناخت مردم جهان از یکدیگر بیشتر شود. به همین دلیل در سال های اخیر موضوع گردشگری در بسیاری از مناطق جهان از جمله کشورهای منطقه آسیا و خاورمیانه بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته است و کشورها به شدت در حال رقابت برای استفاده هرچه بیشتر از این فرصت ها هستند.